دانلود پاورپوینت زیبا سازی منظر مصنوع

دانلود پاورپوینت زیبا سازی منظر مصنوع

بخشی از متن دانلود فایل word پاورپوینت سیر تحول زیباسازی منظر شهر :

بخشی از مطلب
چکیده
 
با مطالعه سیر تطور شهرها و بررسی منظر شهری می آموزیم که چگونه محیط, انسان و فعالیت هایش, زمان, فضا و مکان در شکل گیری منظر شهری تاثیر داشته اند. کالن (2) در آموختن (زبان خاموش شهر) به ما و فراگیری زبان بصری منظر شهری پیشگام بوده است. در واقع منظر شهری به مثابه ی یک متن, امکان قرائت و خوانش متن جنبه های نامحسوس حیات مدنی شهر را فراهم می کند, چرا که در منظر شهری است که تمامی ابعاد ناملموس حیات مدنی خود را آشکار می سازد؛ به عبارت دیگر با آموختن سواد بصری و مطالعه ی منظر شهرها می توان به مواردی چون فقر یا غنای جامعه, چگونگی سلطه ی نهادهای اقتصادی, اجتماعی, سیاسی یا ارزش های حاکم بر آن جامعه ی شهری پی برد, حتی ذوق و سلیقه ی زیباشناختی و خرده فرهنگ های شهری در منظر شهرشان متبلور است و لذا از گذر آینه منظر شهر می توان به تاریخ دار بودن آن شهر, فرهنگ حاکم بر جامعه, میزان ایمنی و امنیت جامعه, چگونگی احترام جامعه به قراردادهای اجتماعی و در یک کلام ماهیت و محتوای حیات اجتماعی ساکن در آن شهر پی برد, که در واقع این امر از طریق نظامی از نمادها و نشانه های کالبدی امکان تجلی و بروز خارجی یافته و ارزیابی ما را میسر می سازد. امروزه با مباحث جهانی شدن (3) و ظهور جهان شهرها شاهد رقابت شهرها در جذب سرمایه و نیروی انسانی مبتکر هستیم در این عرصه رقابت, منظر شهری, خود بیانیه ای است در معرفی آن جامعه ی شهری, منظر شهر می تواند به عنوان ابزاری موثر در وسعت بخشیدن به تجربیات زیباشناسانه ی شهروندان, خصوصاً در ارتقای تصویر ذهنی جامعه از خویش نقش به سزایی داشته باشد, چرا که در این رابطه مشخص گردیده که منظر شهری که خواناست می تواند پایه ی ایجاد تصویر ذهنی ماندگار شود. در این راستا, همان طور که تجربیات تاریخی نشان داده است, همواره از این ابزار برای تقویت غرور مدنی و ایجاد حس تعلق به مکان در جذب سرمایه و اقشار خلاق استفاده شده است.
لذا در این رابطه با توجه به اهمیت بحث منظر شهر در طی تاریخ به دوره های تاریخی تطور طراحی منظر در مغرب زمین نگاهی می افکنیم. بررسی این مقوله در ایران مقاله ای جداگانه می طلبد. لذا به عنوان درآمدی بر موضوع, ابتدا دوران با ستان تا دوره ی رنسانس را بررسی کرده, سپس بر اساس نظر جیمز استوارت (4) در رابطه با مراحل شکل گیری مباحث شهری به تشریح هر دوره خواهیم پرداخت.
کلید واژه ها: منظر شهر, زبان کالدی, زبان خاموش
 
مقدمه
 
در ابتدای بحث به جاست به واژه ی (منظر شهر) و تعریف آن نگاهی داشته با شیم: این واژه مانند واژه ی شهرسازی علی رغم آن که مفهومی (قدیم) (5) است که از دیرباز با پیدایش و تکوین شهرها همواره ماهیتاً وجود داشته؛ اما به عنوان واژه ای تخصصی در اواخر قرن نوزدهم میلادی با طراحی و اقدامات فردریک لا المستد در رابطه با شهرهای آمریکایی مطرح شد. ویلیام ویلسون (6) از وی با عنوان پدر طراحی منظر یاد کرده است. بعداً این واژه را گوردن گالن در مجله ی آرکیتکچرال ری ویو (7) عنوان کرد و سپس به صورت مجموعه در کتاب منظر شهری به سال 1961 منتشر شد و در اواخر قرن بیستم چارلز والرهیم آن را توصیف دستاوردهای در حال وقوع در زمینه ی شهرسازی عنوان کرد و امروز مشخصاً رشته ای تخصصی و تعریف شده منشعب از شهرسازی و معماری است.
اما با همه ی این ها معنای منظر شهری چیست؟ کالن از طراحی منظر شهر به عنوان (هنر یکپارچکی بخشیدن بصری و ساختاری به مجموعه ی ساختمان ها, خیابان ها و مکان هایی که محیط شهر را می سازند و هنر چگونگی برقراری ارتباطات بین اجزای مختلف سازنده ی کالبد شهر), سخن گفته است.
منظر شهر بخشی از شکل شهر است که ناظر آن را دریافت می کند. به عبارتی شکل شهر در لایه ی منظر شهری به کیفیتی مستقیماً محسوس تبدیل می شود؛ یعنی منظر شهر عینیت قابل ادراک و فضای مورد ادراک ما از واقعیت موجود شهر پیرامونمان است. آنچه کالن با بحث دیده های متوالی (8) سعی در بیان آن داشته, آموختن سواد زبان بصری خاموش منظر شهری پیرامون ما بوده است که گوسلینگ (9) در کتاب: (Gordon Cullen: Visions of Urben Design) تحت عنوان درس هایی از کالن از آن نام برده است. بحث منظر شهرها به ویژه امروزه با مطرح شدن نگرش های جدید خصوصاً رویکردهای تعاملی و توجه به تاثیرات متقابل محیط بر انسان و انسان بر محیط اهمیت بیش تری یافته است و این در حالی است که مشخص شده منظر شهری که بتواند تصویر واضحی از خود به جا بگذارد, می تواند نقشی اجتماعی نیز داشته باشد, چرا که به مردم کمک می کند بدانند در کجا هستند و در نتیجه محیط را خوانده, به نحو مطلوب تری فعالیت هایشان را تنظیم کنند و حتی می تواند خاطرات جمعی و ارتباطات گروهی را افزایش دهد. در واقع هدف از عنوان این واژه اساساً توجه به بحثی است طراحی شهری در بستر تاریخ به توجه به فضاهای عمومی زیر پوسته ی شهر به دنبال آن بوده است و طراحی منظر با هدف ایجاد تصویر ذهنی ماندگار, با ماهیتی پویا و تحویل یابنده در دل آن مستقر بوده است. نمودار شماره ی 1 مراحل گذار تاریخی طراحی منظر را ارائه می نماید که اجمالاً به شرح مختصری از هر دوره می پردازیم.
 
1- دوره ی باستان؛ از شکل گیری تمدن های کهن؛ دوران کلاسیک
 
دوره ی قرون وسطی تا عصر رنسانس همان طور که اشاره شد همواره با پیدایش تمدن ها و شکل گیری شهرها, طراحی منظر نیز وجود داشته است. اما در این دوران می توان نکات قابل توجه زیباسازی منظر شهری را در قالب طراحی کاخ ها, معابد و مناطق مذهبی, فضاهای شهری, باغ ها و ویلا باغ ها و محورها و دیوارها و باروهای شهر ملاحظه نمود.
 
کاخ ها
 
تصویر 1, تصویری از کاخ شهر کنسوس مربوط به تمدن مینوس واقع در جزیره ی کرت را نشان می دهد نحوه ی انتخاب مکان استقرار مجموعه به عنوان مثال در جزیره Site Selection واقع بر بلندی یک تپه, مشرف و مسلط بر جزیره مسلط بر جزیره مشاهده کرد. در طراحی مجموعه به زیبایی از اختلاف سطح زمین با تراس بندی ها و کف سازی های متنوع؛ نماسازی ویژه ی واجد طرح منسجم در کل مجموعه با استفاده از ایوان ها و ستون ها رنگین و عناصر نمادین خاص آن فرهنگ استفاده شده است. شکل گیری کل مجموعه حول فضای باز مرکزی منتظم که عملاً فضای شهری مجموعه را تشکیل می داده؛ دیوارنگاره های بسیار زیبایی که در آرایش ایوان ها به کار رفته است از دیگر نکات برجسته ی طراحی منظر این کاخ بوده است, تا جایی که جنسن در کتاب (تاریخ هنر) از یکی از دیوارنگاره های این کاخ با نام (بانوان زیبای پاریسی) نام برده است.
 
معابد و مناطق مذهبی و فضاهای شهری (آگورا, فروم, بعدها میادین شهری)
 
تصویر 2 مربوط به منطقه ای مذهبی است که علاوه بر دارا بودن نقش فضای شهری, نقطه ای کانونی و یادمانی در فرهنگ و خاطره جمعی آن جامعه بوده است و همان گونه که ملاحظه می شود در طراحی منظر آن به زیبایی از کلیه ی امکانات طراحی منظردر خلق صحنه ای به یادماندنی باشکوه استفاده شده است. اختلاف سطح, آب, گیاه, ترکیب توده و فضا و کاربرد بی نظیر معیارهای هنری در ترکیب اجزای تشکیل دهنده ی فضا منجر به خلق منظری باشکوه شده است.
 
محورهای اصلی شهر و طراحی حصارها, دیوارها و باروهای شهری
 
تصویر 3 یک محور اصلی در مصر باستان را نمایش می دهد که در طراحی منظر آن با استفاده از نمادهای فرهنگی - مذهبی موفق به خلق محوری شهری با تاکید بر ویستای (10) آن (دور منظر خیابان) با قرارگیری معبد اصلی شهر در نقطه ی کانونی بصری شده اند.
 
باغ سازی و طراحی ویلا - باغ ها
 
نمونه ی باغ های معلق بابل که به صورت یک سری تراس های مشجر بوده است که بر روی هر تراس گونه ی گیاهی متفاوتی کاشته می شد, یا ویلا - باغ های ایتالیایی که نمونه های بسیار زیبایی از طراحی منظر و ترکیب محیط طبیعی و مصنوع را ارائه می کند و در آن ها آب, گیاه, تندیس و بنا در ترکیبات بی نظیر با دخل و تصرف و طراحی ویژه در مناظر طبیعی ارائه شده است, مانند ویلا آدریانا در تیولی و نمونه های بسیار دیگر از این دست (تصاویر 4, 5 و 6)
 
در این دوره ی طراحی منظر عمدتاً به عنوان تجسم و تجسدی از جهان آفرینش در قالب الگوی کیهانی (11) با بیانی نمادین در کالبد شهر صورت می گرفته و بعضاً خود شهر نیز به عنوان یک نماد از نظم
کیهانی (12) مطرح بوده است؛ به عبارتی دیگر کالبد شهر تاویلی از نظم آسمانی (13) و نظم حاکم بر جامعه توسط حاکمیت بوده است (14) که در این راستا از زبان کالبدی و تمهیدات شکلی به بهترین نحو و به استفاده از نمادها و نشانه های فرهنگی بهره گیری می کردند.
 
اما قدر مسلم آن که طراحی منظر در این دوره از جانب طبقه ی حاکم و در قالب پروژه های بزرگ شهری به صورت بیان ویژه طبقه ی حاکم در متمایز کردن فضای شهری شان و نمایشی بصری از موقعیت اقتصادی - اجتماعی حاکمیت شهری بوده است و تنها به بخش هایی ویژه از شهرها اختصاص داشته است. به طور کلی زیباسازی منظر در این دوره را می توان به شرح نمودار شماره ی 3 جمع بندی نمود.
 
2- دوره ی کلاسیسیسم تجدید حیات یافته, 1750-1450 میلادی
 
این دوره, دوره ای است که روش های علمی مطرح و فرایند روش علمی از طریق آزمون تجربی پایه گذاری شده است. نبرد میان دگماتیسم و عقل پایان می یابد و  دنیای مدرن پا به عرصه می گذارد. در این دوره جهان, نظامی عقلانی تلقی شده و دانش خرد گرا و نگرش انسان مدار حاکم می شود. لذا زیبایی مترادف با کمال و از طریق طراحی عقلایی (نظیر استفاده از قواعد پرسپکتیو علمی در طراحی منظر) حاصل می شود. کشف قواعد پرسپکتیو علمی, انقلابی بصری در طراحی منظر را به دنبال دارد. نمودار شماره ی 4 تاکیدات زیباسازی منظر در این دوره را نمایش می دهد.
در این دوره طراحی میادین شهری و محورهای اصلی شهر نقطه ی عطف طراحی منظر شهری است. از نمونه های زیبای طراحی منظر این دوره می توان به میادین زیبای رنسانسی نظیر میدان کمپودلیوی رم کار میکل آنجلو اشاره کرد. تصویر 7 منظر ورودی این میدان را نشان می دهد. میادین در این دوره فضای شهری, نقطه ی عطف کالبدی و تجلی گاه هویت شهرها بوده اند. لذا ملاحظه می شود در بدنه سازی ها به مساله ی محصوریت متوازن, نماسازی منسجم و همگون, نقاط عطف دید و دور منظر و نقاط کانونی و استفاده از عناصر تزیینی و نمادین تاکید بسیار می کرده اند. تصاویر 8 الی 11 نمونه هایی از میادین شهری را نمایش می دهد که عمدتاً در قالب پروژه های بزرگ شهری, طراحی و اجرا شده اند. در طراحی محورهای اصلی شهر نیز نظم بصری با رعایت خط آسمان موزون و ترکیب متوازن توده و فضا با طراحی منسجم و استفاده از تقارن, نظم و توازن در بدنه سازی های رعایت می شده است.
 
در ایتالیا در این دوره علاوه بر میادین با شکوه, طراحی منظر حول محور ویلا - باغ نیز گسترش می یابد. در منظر سازی ویلا - باغ های ایتالیا با استفاده از تراس بندی ها, پله ها, آب نماها, تندیس های هنرمندانه و نفیس و بهره گیری از قواعد پرسپکتیو شکل می گیرد. مکان قرار گیری این ویلا- باغ ها مسلط بر محیط اطراف بوده و ایده ی حاکمیت و کنترل بر طبیعت با نظمی کاملاً هندسی اعمال می گردید. می توان از ویلا مدیچی (تصویر 12) در فلورانس کار میکلوتسو, ویلا پالادیو, ویلا ماداما کار رافائل, که در آن ترکیب آب, طبیعت, گیاه, عناصر معماری و تندیس ها, فضای نمایشی باشکوهی خلق کرده است و ویلا لانته کار وینولو که آب و حرکت آن در امتداد محور باغ از درون غاری جنگلی آغاز و پس از عبور از تراس ها در فواره ها و کانال هایی جریان می یافت و ویلا دسته کار لیگوریو در تیولی با صحنه آرایی آب نام برد, که کلاً زیباترین بهره را از شکل زمین, تراس بندی آن و گیاه کاری برده و در همراهی با تندیس ها و پله ها و رمپ ها همراه با بناهای معماری زیبا به خلق مناظری بی نظیر دست یافته بودند.
آخرین نکته در مورد منظرسازی ایتالیایی را می توان در طرح سیکستوس پنجم دید, که در قالب ایده ی نظام حرکتی و در عین حال تاکید بر بخش های مهم شهر با استفاده از تک ستون های هرمی مصری (ابلیسک) به عنوان نقاط کانونی بصری (15) چهره می نماید. این طرح عملاً سنگ بنای تحولات و تغییرات آتی شهر رم قلمداد می شود. در این جا شاهد آشکار شدن یکی از درخشان ترین فرآیندهای طراحی در تاریخ شهر هستیم. (16) به عبارت دیگر این ایده مقوله ی طراحی شهری و طراحی منظر را از قالب پروژه های بزرگ شهری خارج و در قالب مقوله ی فرایند شکل گیری تدریجی قرار دارد. در این رابطه تحکامل میدان پوپولوی رم (تصویر 13) به وضوح قدرت یک شیوه ی تفکر در سازماندهی فضا در گذر زمان را به نمایش می گذارد.
در انگلستان, لندن, طرح کریستوفر رن بعد از آتش سوزی لندن با سازماندهی میادین شهری به عنوان نقاط عطف طراحی منظر در ارتباط با بلوارها و محورهای اصلی شهر, نمونه جالبی از مورد انگلیسی توجه به نقاط عطف و کانونی در طراحی منظر شهری است.
 
در فرانسه طراحی منظر عمدتاً با کاخ - پارک ها شکل می گیرد. در این دوره درک مفاهیم نوین جهانی به دنبال کشفیات کوپرنیک و کپلر, مفاهیم بی نهایت و خرد انسانی را مطرح می کند و توجه به بی نهایت در طراحی منظر شکل می گیرد. معروف ترین طراحان منظر این دوره در فرانسه لونوتق (17) طراح منظر ورسای (18 و لوویکونت (19), تصاویر 14 و 15).
 
لوو (20) و مانسار (21) بودند که بر محورهای مرکزگرا, زاویه ی دید و نقطه ی اوجی که چشم را به سمت افق هدایت کند تاکید داشته اند (علاوه بر سایر مواردی که به عنوان دستاوردهای طراحی منظر تا این جا به آن ها اشاره شد) اصول طراحی لونوتق در فرانسه در تمامی کشورهای اروپایی بسط یافت. که در این رابطه می توان طبق نمودار شماره 5 مباحث این دوره را جمع بندی نمود.
 
3- دوران آرمان گرایی و اصلاح شهری, 1850-1750 میلادی
 
در نیمه ی دوم قرن هجدهم میلادی, علم جدید در فرایند صنعتی شدن کاربرد می یابد که آن را تکنولوژی علمی می نامیم و در نتیجه ی آن تغییرات اجتماعی و محیطی به وجود می آید. در این دوره تجربه نشان داد که عقل گرایی از نظر محیطی و اخلاقی نتایج خوبی در بر نداشته و لذا درصدد بهبود برآمدند. طرح مفهوم آرمان شهر که با جامعه ی  آرمانی پیوند داشت عمدتاً در این دوره توسط یوتوپیست ها (22) مطرح شد شهرسازی فرمال با بهبود تسهیلات اجتماعی پیوند می خورد و دراین دوره تفکرات آگاهانه در مورد برنامه ریزی به عنوان یک مساله ی کالبدی - اقتصادی- اجتماعی آغاز می شود که در قالب رفرم های شهری و ایده های اصلاح طلبانه مطرح می شود. نمودار شماره ی 6 تاکیدات زیباسازی منظر در این دوره را نمایش می دهد.
 
از مصادیق طراحی منظر شهری در این دوره می توان از خیابان ریولی در فرانسه طرح پرسیه و فونتین با سبک امپایر نام برد که در یک طرف خیابان منازل کارمندان عالی رتبه و در طرف دیگر پارک (برای نخستین بار به عنوان یک کاربری عمومی شهری و مکانی برای بروز و نمود خرده بورژوازی نوپای شهری) طراحی شد. میدان کنحکورد, سه میدان درنانسی و عمدتاً طراحی بدنه ها در مقیاسی عظیم و طراحی میادین شهری از جمله مصادیق این نوع طراحی هستند. از نمونه های انگلیسی آن می توان از سیر کوس و رویال کرسنت (تصویر 16) کار جان وود و ریجنت پارک لندن کار جان نش نام برد. رویال کرسنت در شهر بث (23) در واقع از اولین اقدام های طراحی شهری در طرحی واحد در تلفیق با طبیعت مجاور خود است. طراحی منظر در این دوره مختص طبقه ی حاکم و مناطق اعیان نشین و جدید یا بازسازی شده ی شهر بوده است. مباحث این دوره در نمودار شماره ی 7 جمع بندی و ارائه گردیده است.
 
4- دوره ی فن گرایی شهری و توسعه طلبی, 1930-1850 میلادی
 
از اواخر قرن نوزدهم مشکلات اساسی و مسائل بغرنج در شهرهای مغرب زمین به وجود آمد که خود ناشی از پیشرفت های علمی و تحولات تکنولوژی آن زمان بوده است. شهر پس از دوران انقلاب صنعتی بسیار متراکم, پر جمعیت آلوده و با کیفیت فضایی بسیار پایین بوده است؛ به عبارت د یگر شهرها در نتیجه ی تغییرات حاصل از تحولات علمی - فنی و رشد جمعیت و مهاجرت ها از درون منفجر شده و تمام کیفیات مطلوب خود را از دست دادند سرعت ساخت و سازها و انفجار شهری به تبع انقلاب صنعتی شهر را نیز به پیروی از رواج تفکر خودگرا به مساله ای فنی تبدیل کرد. نمودار شماره ی 8, تاکیدات منظرسازی این دوره را نمایش می دهد.
 
تغییرات کالبدی و مدیریت از مباحث اصلی است که نمونه ی بارز آن طرح اژن اسمان (1870-1850 میلادی) برای شهر پاریس است (تصویر 17) که علاوه بر اقدمات کالبدی مقطعی و موردی (24) که شامل طراحی منظر در قالب بدنه سازی ها, خیابان کشی ها, احداث بلوارها و طراحی منظر محورها و خیابان های شهری و طراحی منظر اطراف بناهای مهم, یادمانی و تاریخی شهر می شود. از نظر مالی - اداری نیز با ایجاد ادارات جدید نظیر اداره ی طرح و کنترل نقشه ی شهر پاریس, اداره ی آب و فاضلاب و همچنین چگونگی مدیریت اداره ی شهر واجد ویژگی های ارزنده بوده است. اسمان در مواجهه با شهر پاریس تحت تاثیر بسیار زیاد شهرسازی دوران باروک قرار داشته است. وی همچنین از اقدامات کریستوفر رن در بازسازی لندن و فعالیت های تحسین برانگیز پاپ سیکستوس پنجم در رم که به آن ها اشاره شد, نیز تاثیر بسیار پذیرفته است. تأکید اصلی وی اتصال نقاط یادمانی مهم با ایجاد بلوارهای عظیم شهری با تخریب های وسیع بوده است. عمده ی اقدامات وی در پاریس حول محور طراحی فلکه, بلوار, پارک, خیابان های طویل و بی انتها (تحت تاثیر شهرسازی دوران باروک) با نماهای متحد الشکل و در قالب پروژه های عظیم شهری بوده است. از تاثیرات وی بر جنبه ی عملی طراحی منظر می توان به توجه بسیار به کریدورهای بصری, ایجاد هماهنگی در سیمای جداره ها با استفاده از طراحی در مقیاس بزرگ و واحد, استفاده وسیع و گسترده از نشانه ها در شهر (تحت تاثیر اقدامات سیکستوس پنجم) با نشانه پردازی در طراحی منظر, ارتقای کیفی منظر شهری با استفاده از فضاهای سبز و محورهای سبز خطی و تسهیل و تسریع حرکت بین نقاط کانونی شهر اشاره نمود. در این میان معماری و شهرسازی تقسیم کار به وجود آ مد. طرح لانفان برای شهر واشنگتن از نمونه های آمریکایی توجه به طراحی منظر شهری در قالب محورها, میادین, بدنه سازی ها و نقاط عطف بصری و تاکید بصری در شهر است. (تصویر 18 طرح لانفان را نمایش می دهد) و نهایتاً طرح شهر سفید شیکاگو که توسط دنیل برنهم و شهر سیاتل که توسط فلردریک لاالمستد طراحی شد و با عنوان جنبش شهر زیبا در تاریخ شهرسازی مطرح است. در این رابطه می توان عنوان کرد که در اواسط قرن 19 به بعد از دوران انقلاب صنعتی و گسترش ناگهانی شهرهای آمریکایی, زمانی که این کشور پایه ی اقتصادی خود را بر صنعت استوار کرد, شهر شیکاگو تبدیل به مرکز تجاری بزرگ رو به رشدی شد که بعد از آتش سوزی سال 1817 م و مسائل سیاسی جامعه ی آن روز آمریکا (کمون شیکاگو) طبقه ی سرمایه داری جدید شهری به دنبال کسب اعتبار فرهنگی و به منظور بازسازی و نوسازی شهرشان در تبدیل آن به مرکزی فرهنگی و الگویی برای سایر شهرهای آمریکایی دست به انجام اقداماتی زدند که از ویژگی های ارزشمندی در تجربه ی طراحی منظر شهری برخوردار است. در واقع با رویکرد تجربیات مدرسه ی هنرهای زیبای پاریس با استفاده از شیوه ی نئوکلایک برای دست یابی به اهداف فرهنگی و خلق و ایجاد خاطره ی اروپای کهن در ذهن شهروندان تلاش کردند که منجر به نمایشگاه بین المللی شهر سفید که به نمایشگاه کلمبین معروف است گردید (1893 میلادی) که در واقع سرآغاز جنبش شهر زیبا (25) است. فردریک لاالمستد (26) مسئول طرح و هماهنگی بخش های عظیم طرح شد و به عبارتی شیوه ای یکسان, هماهنگ, منسجم, آراسته, موزون, زیبا و تجملاتی در مقیاسی عظیم در طراحی منظر شهری را به نمایش گذاشتند.
 
در این جا به نقل قولی از دنیل برنهم اشاره می کنیم؛ دو نوع زیبایی معمارانه وجود دارد, نوع اول مربوط به تک بناست و نوع دوم زیبایی منتج از آرایش مناسب مجموعه ی بناهاست. چگونگی ارتباط بین بناها نقش مهم تری دارد و این همان بحثی است که گوردن کالن واضح نظریه منظر شهری بعدها تحت عنوان هنر ارتباطات (27) بر آن تأکید دارد. از ویژگی های این جنبش می توان به, طرح های عظیم در مقیاس کلان با آرایشی تشریفاتی و طراحی ویژه باشکوه با استفاده از مراکز شهری و مراکز فعالیتی عظیم, زیبا و باشکوه با طرح هایی نفیس که خود به عنوان مونومانی شهری در نقاط کانونی بصری (28) شهری مستقر بودند اشاره نمود. همچنین می توان از طراحی و احداث پارک های بی نظیر و بلوارهای وسیع, توجه به ساختمان های عمومی, مراکز و میادین شهری و مونومان های زیبای شهری و اصلاح جزییات کالبدی شهر با بهبود خیابان ها, نورپردازی و فضای سبز نام برد که از اقدامات ارزنده ای تازه طراحی منظر است که با استفاده از زبان طراحانه ی واحد و تمایل به مقیاس های بزرگ و با شکوه و گرایش به مداخلات کلان شکل گرفت. اما لازم به ذکر است که این اقدامات نیز راه حلی برای جواب گویی به خواست طبقه ی متوسط و متوسط مرفه شهری بود که از نظر سیاسی به اجرا درآمد و در واقع بین توده ی مردم شهری و جامعه ی شهری و این طرح ها فاصله ی بسیار اساسی وجود داشت. اما ایده ی تلفیق شهر با طبیعت, طبیعت طراحی شده که در این جنبش پا گرفت و پارک های بی نظیر حاصل از این دیدگاه از دستاوردهای جالب آن در شهرسازی آمریکاست.
 
نهایتاً می توان ازآموزه های کامیلو زیته نام برد, خصوصاً پیشنهادهای وی درباره ی شهر وین که با نشر کتاب (طراحی شهرها بر مبنای معیارهای هنری) به سال 1889 میلادی به طرزی وسیع بسط و گسترش یافت. زیته در کتاب خود به چگونگی مکان گیری و ایجاد ارتباط بصری و کالبدی بین بناهای یادمانی و میادین شهری می پردازد و با استفاده از نمونه میدان های قرون وسطایی شهرهای اروپایی مباحث ارزشمندی را در چگونگی ایجاد اتصالات و تداوم های بصری عنوان می کند. نکاتی که وی در طراحی منظر میادین شهری با استناد به تجارب شهرهای قرون وسطایی مطرح کرده, شامل خالی نگه داشتن فضای وسط میدان, محصوریت (29) متناسب میدان, اندازه و شکل میدان, چگونگی نحوه ی اتصال خیابان به میدان در رابطه با کاهش حداقل محصوریت میدان و تداوم بصری و تباین فضایی آن است. او در مقایسه ای بین میدان های گذشته و فضاهای جدید, به یکنواختی و کسالت بار بودن, عدم جذابیت فضاهای جدید که خود ناشی از عدم توجه به ترکیب متوازن توده و فضا و بی توجهی به ملاحظات هنری است, می پردازد و بر استفاده از معیارهای هنری در طراحی فضاهای شهری و منظرسازی های تأکید بسیار دارد. مباحث مربوط به این دوره در نمودار شماره ی 9 جمع بندی گردیده است.
 
5- دوره ی جامع نگری و کلگرایی, ترقی خواهی و سلطه ی روش علمی, 1950-1930 میلادی
 
در این دوره آزمون فرضیه مطرح شد و در ادامه تفکرات خردگرای رایج در دوران قبل, طرح های توسعه ی شهری و منظرسازی در دل طرح های جامع توسعه ی شهرها گسترش یافت. عرصه ی عمل در دست برنامه ریزان شهری و عمدتاً حول محور طراحی شبکه (با استفاده از مدل های برنامه ریزی), طراحی منظر حریم شبکه, ضوابط منطقه بندی (30) (از طریق اعمال قواعد تراکم, سطح اشغال بناها و کاربری زمین) و اعمال نظم بصری از طریق قواعد تفکیک زمین (31) و تراکم و سطح اشغال تعیین گردید. گسترش شهرها و رشد جمعیت شهری سرعت بسیار یافت تا جایی که رشد و تحولات لجام گسیخته ی شهری عدم کارایی طر ح های جامع در تحقق بسیاری از اهداف از جمله ساماندهی منظر شهری را به همراه داشت. مباحث این دوره در نمودار شماره ی 10 ارائه گردیده است.
تصاویر 19 و 20 نمونه یی از محصولات عملی اجرایی طرح های جامع را نشان می دهد. در واقع در این شیوه ی نگرش, به شهر همچون ماشین و ابزاری نگریسته شد که نظم فضایی آن حول محور کارایی, اقتصادی بودن و سهولت دسترسی می گردید و عملاً عرصه ی فضاهای شهری, به عنوان مکان مراودات اجتماعی از شهر حذف گردید و تبدیل به فلکه ها و خیابان های شهری شد که عملاً وظیفه ی جعبه تقسیم ترافیکی را بر عهده داشتند (تصاویر 21 و 22)؛ به عبارت دیگر شهر تبدیل به دیاگرامی سه بعدی شد که برای سکونت انسان در نظر گرفته شده بود؛ که در نتیجه ی عدم توجه به؛ فضاهای شهری مناظر شهری, ملاحظات کیفی فضاهای شهری و ملاحظات اجتماعی, فرهنگی و ارزشی جوامع تبعاتی به دنبال داشت؛ تا جایی که ملاحظه می کنیم راجر ترنسیک پشت جلد کتاب خود تحت عنوان (در جستجوی فضای گمشده) (32) (تصویر 23)؛ از تصویر یکی از محصولات شهرسازی مدرن به عنوان گویاترین مصداق بحث خود استفاده کرده است. وی در این کتاب از فضای شهری به عنوان فضای گمشده در شهرسازی مدرن نام می برد و محصولات طرح های جامع را به نقد می کشد. البته ناکارآمدی دیدگاه مدرنت, تفکر خودگرا (33) و اندیشه ی کل محور در آزمون تجربی طرح های شهری این دوران به اثبات رسید که نهایتاً چه در باب ملاحظات نظری و اندیشه های شهرسازانه و چه در عرصه ی عمل, توجه بهمفاهیمی نظیر مدیریت شهری, توسعه ی سازمانی و توجه به ملاحظات کیفی و جنبه های بصری, هنری و زیباشناسانه و ادراکی فضاهای شهری را به شدت مطرح ساخت. تاکیدات منظر سازی در این دوره در نمودار شماره ی 11 ارائه گردیده است.
 
6- دوره ی فرایند طراحی, نسبیت گرایی, 1980-1950 میلادی
 
در این دوره فرایندی بودن شهرسازی مطرح شد و نظرات روش گرا (34) بیش از نظریات محصول محور تأکید شد. مفاهیم مدیریت, نظریات تصمیم گیری, در اندیشه های شهرسازی رسوخ یافت و اندیشه ی مدیریت صحیح جای خود را به ترقی خواهی, کل گرایی و جامع نگری داد. تأکیدات منظر سازی در این دوره در نمودار شماره ی 12 ارائه گردیده است.
به دنبال درک عمیق مسائل و مشکلات اجرای طرح های شهری و پیچیدگی شهر, زندگی شهری و مسائل آن توجه به جنبه های رویه ای شهرسازی, یعنی فرایند هدایت و کنترل ساخت و سازها با بسترسازی قانونی, مالی و اداری, معطوف شد؛ در واقع در کنار خصلت شکل گیری تدریجی شهرها و بحث تحقق پذیری تدریجی طرح ها, بحث چگونگی مشارکت مردم و استفاده از مشارکت آن ها در تحقق طرح ها اهمیت می یابد. در این رابطه می توان به بازسازی 2 محله در المان اشاره کرد یکی مورد (کوی وایسن هوف) که در بازسازی های جنگ جهانی دوم با رویکرد مدرنیست ها است که در آن دوره طراحی و اجرا شد و دیگری (محله ی کروتسبرگ) که با رویکردی پست مدرن با مشارکت اهالی منطقه در دوره ی اخیر بازسازی شد. در طراحی منظر این دو محله شاهد تعابیر زیباشناسانه متفاوتی هستیم که در واقع یکی بر اهمیت ارزش های فرهنگی و معیارهای استفاده کنندگان از فضا (مورد کروتسبرگ) تأکید دارد و دیگری بر ملاحظات و ذوق هنری و زیباشناسانه نخبگان (35) و معماران متکی است.
 
مقوله ی دیگری که می توان به آن اشاره کرد توان اکولوژیکی مناطق است که در این رویکرد انسان در ارتباط با سایر عوامل محیطی قرار می گیرد که در این د وره مورد توجه بسیار قرار می گیرد و کنترل فرآیند برنامه اهمیت بسیار می یابد. لذا با این روند در نظریات شهر سازی فرایند نسبت به محصول (36) و هدف اهمیت بیش تری می یابد. در این دوره نیز جهت گیری اصلی و توجه اصلی معطوف به عینیات زیباشناختی طراحی منظر است و جداره سازی های تزیینی (تصویر 24) در کانون طراحی های منظر شهری قرار می گیرد. طرح ها از حالت جامع خارج و در قالب طرح های مقطعی و موردی (37) اما در چارچوبی استراتژیک طرح و اجرا می شوند (تصویر 28). مباحث این دوره در نمودار شماره ی 13 جمع بندی گردیده است.
 
7- دوره ی طراحی تعاملی - ادراکی - پایدار, 2000-1980 میلادی
 
مباحث مرتبط با منظرسازی در این دوره در نمودار شماره ی 14 ارائه گردیده است.
طراحی منظر در این دوره با تغییرات بسیار اساسی همراه است چرا که مفهوم مکان به عنوان عامل اصلی خلق فضا مطرح می شود و نقش اصلی طراحی ایجاد مکان عنوان می گردد که معنای آن بیش از آرایش کالبدی فضاهای شهری است. در این مقوله در کنار ابعاد عینی و کالبدی فضای شهری به معنای و وجوه ادراکی آن نیز اهمیت داده می شود (تصویر 29) و بر خلاف دوره های قبلی در این دوره کیفیت, حاصل تعامل محیط و انسان است, منظور از مکان, ترکیبی از معنی, هدف, زمان و فضاست, که به صورت سیستمی در نظر گرفته می شود که تغییر در هر یک باعث تغییر هویت مکان می شود. کثرت گرایی در طرح های شهری و تعاملی بودن طراحی ها مطرح می شود (چارلز مور میدان توسکانا را با نظرخواهی از مردم طراحی می کند) در واقع بحث مشارکت استفاده کنندگان در فرآیند طراحی نبوده و در آن خواسته ها, نظرات و اهداف و توانایی های ادراکی همه ی گروه های جمعیتی ذی نفع در نظر گرفته می شود (تصاویر 30 و 31). توجه به جنبه های ادراکی اهمیت یافته و کنترل منظر شهری به منظور ایجاد تصویر ذهنی قوی در جهت افزایش حس تعلق به مکان و حفظ خاطرات جمعی شکل می گیرد (تصویر 32 الف و ب) نهایتاً طراحی منظر پایدار شهری با توجه به ملاحظات زیست محیطی و الزامات توسعه ی پایدار به شکل گسترده ای مورد توجه قرار می گیرد. مباحث این دوره در نمودار شماره ی 15 جمع بندی گردیده است.
 
جمع بندی و نتیجه گیری
 
انسان تنها موجودی است که تا اندازه ی بسیار, بی بهره از غریزه به جهان می آید, غریزه ای که شیوه ی رفتار سایر گونه هایی را که بی بهره از آگاهی درباره ی حرکت های لازم برای تضمین بقای خود هستند به آن ها دیکته می کند. انسان باید خود با شناخت جهان پیرامون و سپس کاوش راه سلطه بر آن, این حرکت ها را کشف کند. راه های شناخت بسیارند. انسان ابتدا از راه تجربه, فن صیانت بقا را که مشخصه دوران بیش از تاریخ اوست گسترش داد, دورانی که حدود 2 میلیون سال به درازا کشید. شکل گیری زبان, تفکرات او را انسجام بخشید و با اختراع نوشتار (38), علوم, ریاضیات, فلسفه, ادبیات و خلاصه بخش اعظم آنچه که فرهنگ انسانی را تشکیل می دهد زاده شد.
بنابراین شناخت پر بهاترین چیزی است که انسان دارد. چیزی که خدا به وسیله ی آن او را همانند خویش کرده است. امروز ما دو سرچشمه برای شناخت داریم, که نظاره ی جهان برون که تفکر و تأمل به آن یاری می دهد و فنونی پشتیبان آن است؛ این نظاره به ما می آموزد که طرز کار جهان چگونه است و این دانایی به دست آمده را علم نامیدیم. اما انسان به آنچه علم می آموزد خشنود نمی شود. او همچنین جویای معنای زندگی و مبانی اخلاقی رفتار خویش است و از این لحاظ به فلسفه و دین دست می یازد وانگهی این ناخشنودی او را وا می دارد تا جهانی را که در آن زندگی می کند بازآفریند و این علت وجودی هنر است. افزون بر این کنجکاوی انسان سبب می شود که با قوه ی تعقل, زبانی انتزاعی طرح ریزد که نماد حقایق مطلق باشد و این همان ریاضیات است.
دین, علم, فلسفه, هنر, ریاضیات, شبه علم راه های مختلف شناخت انسان است و مهم آن است که راه های گوناگون شناخت را در هم نیامیزیم و قواعد خاص هر یک را محترم بشماریم.
کالبد شهر و شکل های ساخته شده به دست انسان ادامه ی فرایند اندیشیدن وی است. شکل و نظم های متفاوت حاصل از چگونگی ترکیب آن ها ناشی از فکر و به منظور برآوردن نیازهای انسان است. در درون چنین فضایی, فعالیت های انسان و ساخت و سازهای وی که فکر آن ها را هدایت می کند واقع می شود و این رابطه ای متقابل است, ما به فضا شکل می دهیم. ما در فضا شکل می گیریم.
به عبارت دیگر تجربه در محیط, خود تاثیرات حسی را به دنبال دارد که محتوایی برای اندیشیدن و مبنایی برای تفکر می شود. لذا شکل شهر ترکیبی از تفکر و تجربه را در تاثیر متقابل بر یکدیگر نشان می دهد.
علاوه بر آن ادراک صحیح و خوانایی محیط یک جز اساسی در رضایت عاطفی از زندگی در شهر است. لذا منظر شهری ای که بتواند تصویر واضح و روشنی از خود به جا بگذارد می تواند نقش اجتماعی نیز بازی کند, چرا که به مردم کمک می کند تا بدانند در کجا هستند, محیط را خوانده, به نحو مطلوب تری فعالیت هایشان را تنظیم کنند و حتی می تواند نمادها و خاطرات جمعی و ارتباطات گروهی را افزایش دهد. پس ذهن انسان هم به منظر شکل می دهد و هم در منظر شکل می گیرد. از این رو منظر شهر که عینیت حاصل از شکل شهر است., نمادی محسوب می شود که ارزش های فرهنگی و ایده آل های جامع را به طور کالبدی باز می نمایاند.


دریافت فایل

فایل های مشابه

آموزش ترکیب های یونی دبیرستان

تعداد اسلاید:61زبان بحث:فارسیموضوع بحث:آموزش کامل و صفرتاصد ترکیبهای یونی شیمی دبیرستان همراه با مثال ها و شکل های زیبامنظور از قاعده ی اکتت چیست؟گازهای نجیب در

توضیحات بیشتر - دانلود

شیمی دوازدهم الکتروشیمی

تعداد اسلاید:38زبان:فارسیموضوع مورد بحث:آموزش صفرتا صد الکتروشیمی سال دوازدهم نظام جدید همراه با نمودار و شکل و متالاکسایش و کاهش با توجه به عدد اکسایش: اگر عدد

توضیحات بیشتر - دانلود
میکروسکوپ الکترونی روبشی

میکروسکوپ الکترونی روبشی

SEM يا ميکروسکوپ الکتروني روبشي يکي از مدرنترين و بهترين دستگاه هاي ساخته شده براي مطالعه و آناليز مواد است. اين دستگاه از سال 1965 بصورت تجاري عرضه شده و ساختا

توضیحات بیشتر - دانلود
پکیج طلایی واصلی اموزش فوق العاده کسب درامد روزانه 500هزار تومان(100%تضمینی)

پکیج طلایی واصلی اموزش فوق العاده کسب درامد روزانه 500هزار تومان(100%تضمینی)

باسلام.با پیکج طلایی ما دیگر نگران پول دراوردن نباشید. اینجا همه چیز مهیا وموجوده. اگه واقعا قصد پول دراوردن داری! اونم توی خونه وبدون هیچ هزینه وسرمایه ای ازای

توضیحات بیشتر - دانلود

مکانیک مدارهای فضایی پیشرفته

تعداد اسلاید:76زبان:فارسیموضوع مورد بحث:مکانیک مدارهای فضایی پیشرفته و تشریح کامل آنفهرست:•مانورهای مداری•ملاقات مداری•انتقال با تراست پیوسته&bul

توضیحات بیشتر - دانلود

اصول مهندسی ژئوتکنیک اصول مهندسی ژئوتکنیک

تعداد اسلاید:126زبان :فارسیموضوع مورد بحث:مهندسی خاک و توضیحات کامل در 9 فصل مجزا و نمودار های عالی و زیبا و پاورپوینت هوشمند و تخصصیطبق این طبقه بندی , خاک به

توضیحات بیشتر - دانلود

فهم عمیق استکبار در کلش اف کلن

تعداد اسلاید:16زبان اسلاید:فارسیبحث مورد نظر:فهم و برسی و ارایه مستندات تصویری در فریب کاری ها و استکبار علیه اسلام در بازی کلش اف کلن.6اتحاد دهکده ها برای نابو

توضیحات بیشتر - دانلود
پروژه افترافکت قالب موشن گرافیک couple in love scene situatio صحنه زن و شوهر عاشقانه در زمستان

پروژه افترافکت قالب موشن گرافیک couple in love scene situatio صحنه زن و شوهر عاشقانه در زمستان

پروژه افترافکت قالب موشن گرافیک couple in love scene situatio صحنه زن و شوهر عاشقانه در زمستانسازگار با افترافکت CC و بالاترتنظیمات بسیار آسان و بدون نیاز به دا

توضیحات بیشتر - دانلود

عربی اول دبیرستان درس6

زبان اموزش:فارسی-عربیتعداد اسلاید:24موضوع بحث:اموزش کامل درس6 عربی اول دبیرستانتعریف: ضمایر ، نوعی ازاسم هستند که جانشین یک اسم دیگر شده اند. مثال:.1مَنْ هُوَ ا

توضیحات بیشتر - دانلود

مدیریت استراتژی

زبان:فارسیتعداد اسلاید:100موضوع مورد بحث:تجزيه و تحليل موردي در سياست‏هاي بازرگانيرهنمودهايي براي تهيه تجزيه و تحليل مورديتهيه يك مورد براي بحث در كلاستهيه

توضیحات بیشتر - دانلود

دوره جامع مديريت پروژه

دوره جامع مديريت پروژهتعداد اسلاید:159زبان:فارسیموضوع مورد بحث:اموزش کامل و جامع مدیریت پروژه با نمودار های بسیار زیبا وتکمیلیoچرخه عمر پروژه 1- اقدامات آغازين

توضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی کشور باهاما در 24 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی کشور باهاما در 24 اسلاید

باهاما(بهانگلیسی:The Bahamas) با نام رسمیقلمرو همسود باهاماکشوری استانگلیسیزبانو شامل بیش از سه هزار جزیره بزرگ و کوچک دراقیانوس اطلسکه در شرقفلوریداآمریکا و در

توضیحات بیشتر - دانلود
پکیج اموزش موفقیت در تجارت الکترونیک

پکیج اموزش موفقیت در تجارت الکترونیک

با سلام.دیگر نیازی به کار در بیرون از منزل نیست.شما میتوانیدبا صرف وقت اندکی درامدهای باور نکردنی داشته باشید.فایل های اموزشی ما شامل تمام روش های موجود کسب درا

توضیحات بیشتر - دانلود
پکیج اموزش روش نوین کسب درامد بسیار بالا وعالی وحرفه ای در 7روز کاری

پکیج اموزش روش نوین کسب درامد بسیار بالا وعالی وحرفه ای در 7روز کاری

با سلام.دیگر نیازی به کار در بیرون از منزل نیست.شما میتوانیدبا صرف وقت اندکی درامدهای باور نکردنی داشته باشید.فایل های اموزشی ما شامل تمام روش های موجود کسب درا

توضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی شهر مونته ویدئو در 34 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی شهر مونته ویدئو در 34 اسلاید

مونتهویدئوپایتخت و بزرگترین شهر و بندر اصلی کشور اروگوئه است. این شهر بزرگتر از دو برابر اندازه هر شهر دیگری در این کشور است و یک شهر بسیار مهم و عمده محسوب میش

توضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت نشان CE اروپا

پاورپوینت نشان CE اروپا

این پاورپوینت در 24 اسلاید به شکل زیبا و منحصر به فرد طراحی و اسلاید بندی شده است د راین پاورپوینت مطالبی ازسوءاستفاده از CE،روش های اخذ نشان وروش تست و بازرسیC

توضیحات بیشتر - دانلود
پکیج اموزش مارکتینگ حرفه ای  فروش صد درصدی از اینترنت

پکیج اموزش مارکتینگ حرفه ای فروش صد درصدی از اینترنت

با سلام.دیگر نیازی به کار در بیرون از منزل نیست.شما میتوانیدبا صرف وقت اندکی درامدهای باور نکردنی داشته باشید.فایل های اموزشی ما شامل تمام روش های موجود کسب درا

توضیحات بیشتر - دانلود
پکیج اموزش کسب درامدمیلیونی از شبکه های اجتماعی

پکیج اموزش کسب درامدمیلیونی از شبکه های اجتماعی

با سلام.دیگر نیازی به کار در بیرون از منزل نیست.شما میتوانیدبا صرف وقت اندکی درامدهای باور نکردنی داشته باشید.فایل های اموزشی ما شامل تمام روش های موجود کسب درا

توضیحات بیشتر - دانلود
پکیج اموزش روش های تضمینی کسب درامد میلیونی از اینترنت

پکیج اموزش روش های تضمینی کسب درامد میلیونی از اینترنت

با سلام.دیگر نیازی به کار در بیرون از منزل نیست.شما میتوانیدبا صرف وقت اندکی درامدهای باور نکردنی داشته باشید.فایل های اموزشی ما شامل تمام روش های موجود کسب درا

توضیحات بیشتر - دانلود
پکیج اموزش کسب درامد تا ماهی 9میلیون تومان بدون هیچ سرمایه ای

پکیج اموزش کسب درامد تا ماهی 9میلیون تومان بدون هیچ سرمایه ای

با سلام.دیگر نیازی به کار در بیرون از منزل نیست.شما میتوانیدبا صرف وقت اندکی درامدهای باور نکردنی داشته باشید.فایل های اموزشی ما شامل تمام روش های موجود کسب درا

توضیحات بیشتر - دانلود
پکیج اموزش کسب درامدباارزهای بین المللی

پکیج اموزش کسب درامدباارزهای بین المللی

با سلام.دیگر نیازی به کار در بیرون از منزل نیست.شما میتوانیدبا صرف وقت اندکی درامدهای باور نکردنی داشته باشید.فایل های اموزشی ما شامل تمام روش های موجود کسب درا

توضیحات بیشتر - دانلود
فایل آماده محاسبه استهلاک در اکسل مناسب برای محاسبه استهلاک اموال ، ماشین آلات و تجهیزات و همچنین درس اقتصاد مهندسی

فایل آماده محاسبه استهلاک در اکسل مناسب برای محاسبه استهلاک اموال ، ماشین آلات و تجهیزات و همچنین درس اقتصاد مهندسی

فایلی که برای دانلود قرار داده شده است شامل دو فایل اکسل می باشد در فایل اکسل اول جدول محاسبه استهلاک اموال ماشین آلات و تجهیزات شرکت مورد نظرتان قرار داده شده

توضیحات بیشتر - دانلود
کسب و کار

کسب و کار

به جرات می توانم اقرار کنم که این کتاب اولین جایی است که به زبان فارسی میخواهم پیچیدگی های فروش در آمازون و راههای فروشنده شدن در آمازون را در اختیارت بگذارم و

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم ستاره و گلهای کاغذی-کد 6462

بک دراپ تولد تم ستاره و گلهای کاغذی-کد 6462

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم ستاره و گلهای کاغذی-کد 6462نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 4912*6550 PIXکيفيت:300DPI

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم شاهزاده -کد 6461

بک دراپ تولد تم شاهزاده -کد 6461

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم شاهزاده -کد 6461نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 2400*3200 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن ع

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم آبی و نقره ای -کد 6460

بک دراپ تولد تم آبی و نقره ای -کد 6460

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم آبی و نقره ای -کد 6460نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 4016*5354 PIXکيفيت:300DPIبرای

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم ستاره های کوچک -کد 6459

بک دراپ تولد تم ستاره های کوچک -کد 6459

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم ستاره های کوچک -کد 6459نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 1667*2500 PIXکيفيت:300DPIبرای

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم روز آفتابی -کد 6458

بک دراپ تولد تم روز آفتابی -کد 6458

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم روز آفتابی -کد 6458نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 3201*4801 PIXکيفيت:300DPIبرای دید

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم بیسبال -کد 6457

بک دراپ تولد تم بیسبال -کد 6457

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم بیسبال -کد 6457نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 4097*6525 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن عک

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم زمستان -کد 6456

بک دراپ تولد تم زمستان -کد 6456

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم زمستان -کد 6456نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 2500*3757 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن عک

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم گل رز -کد 6455

بک دراپ تولد تم گل رز -کد 6455

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم گل رز -کد 6455نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 4137*6205 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن عکس

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم صورتی و سپید -کد 6454

بک دراپ تولد تم صورتی و سپید -کد 6454

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم صورتی و سپید -کد 6454نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 1469*2203 PIXکيفيت:72 DPIبرای د

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم جنگل -کد 6453

بک دراپ تولد تم جنگل -کد 6453

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم جنگل -کد 6453نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 1667*2500 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن عکس

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم فانوس دریایی -کد 6452

بک دراپ تولد تم فانوس دریایی -کد 6452

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم فانوس دریایی -کد 6452نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 2090*2987 PIXکيفيت:300DPIبرای د

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم خوکی-کد 6451

بک دراپ تولد تم خوکی-کد 6451

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم خوکی-کد 6451نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 2000*2500 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن عکس د

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ نوزاد بشکه سپید -کد 6450

بک دراپ نوزاد بشکه سپید -کد 6450

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ نوزاد بشکه سپید -کد 6450نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 2000*3000 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن ع

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم دخترونه -کد 6449

بک دراپ تولد تم دخترونه -کد 6449

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم دخترونه -کد 6449نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 3832*5747 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن ع

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ نوزاد عید پاک -کد 6448

بک دراپ نوزاد عید پاک -کد 6448

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ نوزاد عید پاک -کد 6448نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 1667*2500 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن عکس

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم میکی موس و مینی موس -کد 6447

بک دراپ تولد تم میکی موس و مینی موس -کد 6447

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم میکی موس و مینی موس -کد 6447نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 3456*5184 PIXکيفيت:300DP

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ آتلیه کودک تم بهار -کد 6446

بک دراپ آتلیه کودک تم بهار -کد 6446

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ آتلیه کودک تم بهار -کد 6446نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 3648*5472 PIXکيفيت:300DPIبرای دید

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ تولد تم مبل -کد 6445

بک دراپ تولد تم مبل -کد 6445

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ تولد تم مبل -کد 6445نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 3648*5472 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن عکس د

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ کریسمس تم سورتمه -کد 6444

بک دراپ کریسمس تم سورتمه -کد 6444

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ کریسمس تم سورتمه -کد 6444نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 3648*5472 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ کودک تخت خواب سبز -کد 6443

بک دراپ کودک تخت خواب سبز -کد 6443

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ کودک تخت خواب سبز -کد 6443نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 3648*5472 PIXکيفيت:300DPIبرای دیدن

توضیحات بیشتر - دانلود
بک دراپ آتلیه کودک و نوزاد وان بهاری -کد 6442

بک دراپ آتلیه کودک و نوزاد وان بهاری -کد 6442

مشخصات فايلنام فايل:بک دراپ آتلیه کودک و نوزاد وان بهاری -کد 6442نوع فايل:بک دراپ،backdropپسوند فايل اصلي:JPEGپسوند فايل فشرده:ZIPابعاد: 3840*5760 PIXکيفيت:300D

توضیحات بیشتر - دانلود
مطالعه نقش تاب آوری بر افزایش رفاه خانوادگی و اجتماعی با تاکید بر دوران کرونا

مطالعه نقش تاب آوری بر افزایش رفاه خانوادگی و اجتماعی با تاکید بر دوران کرونا

در سال های اخیر واژه تاب آوری به صورت روزافزونی به وسیله متخصصان حرفه های یاورانه ، فعالان حوزه اقتصادی و دولت برای بهبود توانایی برای پاسخ مناسب و بازیابی سریع

توضیحات بیشتر - دانلود
8 الگو آماده چاپ برای برنامه ریزی روزانه

8 الگو آماده چاپ برای برنامه ریزی روزانه

الگوهای آماده برنامه ریزی، قالبی از پیش طراحی شده هستند که به هرشخص اهل برنامه ریزی کمک می کند تا بتواند برای یک روز خوب و پراز موفقیت برنامه هایی را تعیین کند،

توضیحات بیشتر - دانلود
راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV71 ( اینورتر درایو اشنایدر )

راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV71 ( اینورتر درایو اشنایدر )

اینورتر اشنایدر ATV71در این فایل می خوانید :مدار الکتریکی (ترمینال ۲۴ + و ترمینال PWR توسط یک جامپر , به یکدیگر وصل شده اند و اگر این جامپر را باز کنید درایو ,

توضیحات بیشتر - دانلود
فایل های اموزشی کسب درامد اینترنتی در منزل

فایل های اموزشی کسب درامد اینترنتی در منزل

باسلام.دیگر نیازی به کار در بیرون از منزل نیست.شما میتوانید با صرف وقت اندکی درامد باور نکردنی داشته باشید.فایل های اموزشی ما شامل ایتم های مختلف از روش های مخت

توضیحات بیشتر - دانلود